Hold

Alle yogahold arbejder med åndedræt og bevægelse, for at komme dybere ind i stillingerne, blive afspændt, få større indre ro, og skabe en balance i kroppen både fysisk og mentalt.

Hvert hold starter med at skabe en indre ro og opvarmning af kroppen, og afslutter med en kropsafspænding eller visualisering i Savasana (hvilestilling).

Holdene er maksimalt med 15 deltagere, så du oplever en professionel vejledning og guidance gennem hele klassen. Det sikrer, at du netop ikke bliver overset og overskrider din grænse i kroppen.

Hatha yoga

Den klassiske yoga-form. Der arbejdes med hele kroppen, i form af smidiggørende og styrkende Asanas (stillinger) i samarbejde med åndedræt og bevægelse. Der bliver lagt vægt på at lytte til din krop, opmærksomhed på nuet, åndedræt og fysiske stillinger. Øvelserne bliver tilpasset eleverne på holdet. Niveau I+II.

Dynamisk Hatha

Yogaøvelser sammensat med respekt for vejrtrækningens tempo. Du bliver guidet i et meditativt som dynamisk flow, hvor din intimitet i din vejrtrækning bliver forstærket, så vejrtrækning og bevægelse følges ad gennem dine fysiske øvelser. Klassens opstart er en opmærksomhedsøvelse på kroppens detaljer såsom led, længde, bredde og stabilitet. Kroppen bliver herigennem forberedt på, at lagre dynamiske gentagelser, du arbejder med i et flow. Gentagelserne giver dig forståelse af hvordan du kan ændre/forbedre kroppens detaljer, som er essensen i kroppens fundament af styrke, smidighed og stabilitet fysisk som mentalt. Dynamisk Hatha vil du opleve blive implementeret i vores Hatha klasser.

Jungle yoga

Er du den legende type med din yoga praksis, tilbydes denne form for yoga i vores klasser. Du vil opleve yogaens fantastiske evne til at få os tilbage til barnestadiet, hvor vi var frygtløse og mærkede ingen begrænsninger i krop og sind – vi kunne erobre verdenen. Jungle yoga går først og fremmest ind og arbejder intens med åndedrættet. Sætter din vejrtrækning og bevægelse i krop sammen og du bevæger dig i et flow, så både din krop og dit sind giver slip. Jungle yoga vil du opleve implementeret i vores Hatha klasser.

MediYoga

En MediYoga time indeholder åndedræts øvelser, blide øvelser tilpasset den enkelte deltager med afspænding og meditation.

Timen kan fungere for alle – øvelserne er som oftest enkle at udføre og lette at modificere for dig, som eventuelt har nogle fysiske begrænsninger.

MediYoga timen er både for dig som føler dig frisk og ønsker at opretholde din helse, men også for dig, som oplever stress, uro og ubalancer i din hverdag. Timen hjælper dig til større indsigt, stabilitet, ro og harmoni. Alle programmer er udviklet på IMY (Institut for Medicinsk Yoga) i Stockholm og yogaformen er baseret på medicinsk forskning.

Yin Yoga – tilbydes blandt andet som workshop

Yin Yoga er en blid dog meget effektiv yogaform hvor man får mulighed for at komme helt ned i gear og finde ro, balance og overskud. I modsætning til andre former for yoga, hvor man bevæger sig dynamisk fra den ene stilling til den anden for at opbygge styrke i musklerne, arbejder vi i yin yoga primært med siddende og liggende stillinger der holdes i længere tid (typisk 3-5 minutter) mens musklerne er afslappede. Men tiden lærer man at overgive sig mere og mere i tyngdekraften, og man oplever dybe stræk der smidiggør bindevævet og forløser fysisk og psykisk stress samt spændinger på et dybere plan. Yin yoga er for alle- uanset køn, alder, fysisk form eller erfaring med yoga- og fungerer rigtig godt som supplement til løb, fodbold eller andre former for sport.

Genopbyggende/restorativ yoga – tilbydes blandt andet som workshop  

Mental og fysisk udrensning og velvære. Genopbyggende yoga er øvelser, der udføres langsomt i en blid form til afspændende musik. Det dybere bindevæv påvirkes og kroppens smidighed forbedres. Genopbyggende yoga indvirker på kredsløbet, de indre organer, immunforsvaret og nervesystemet, og der bliver løst op for blokeringer i kroppen og sindet. Du fokuserer på, at være opmærksom på nuet og det, der sker i din krop. Du lærer at komme ned i tempo, nulstille hjernen og opnår fysisk og mental udrensning, sundhed og velvære, der modvirker stress og spændinger i kroppen. Du vil opleve, at både krop og sind er afspændt og fyldt op med ny energi. Både nybegyndere og øvede yogadyrkere kan deltage.

Yoga & Mindfulness

Kom til stede, hvil og afspænd krop og sind i løbet af denne blide yoga time. Hver time består af udvalgte yoga stillinger og bevægelser der skaber bedst mulige betingelser for afslapning og genopbygning af kroppen, nervesystemet og sindet. Timen indeholder få men effektfulde yogastillinger, både i bevægelse og i stilhed, der hver i sær inviterer til at mærke kroppens iboende balance og ro. Hver eneste yogastilling og bevægelse er udvalgt for at afstresse kroppen og berolige sindet. Du vil møde yoga i blidt flow, yoga i stille stillinge, åndedrætsøvelser og  mindfulness øvelser – alt med hensigt til at understøtte muligheden for dyb afslapning, der er både stress-reducerende og regenererende. Timen afsluttes med en lang dybdeafspænding.

Et hold der er især velegnet til dig der lever i en hektisk hverdag, er stresset og/eller er sygemeldt med stress eller har behov for at afstresse. Yoga & Mindfulness passer alle niveauer, såvel nybegyndere som øvede.

Yoga for gravide

En blid dynamisk yogapraksis designet til den gravide krop i den tid hvor du transformeres fra kvinde til mor.

Vi vil arbejde med at skabe lethed i kroppen, styrke og afspænde bækkenbunden og skabe fysisk som mental styrke. Vi vil også løbende tale om bevægelser under fødslen og fødestillinger Vi ønsker at skabe et rum for gravide til at stille spørgsmål og udveksle erfaringer. Vi anbefaler opstart fra 12. uge. Gravidyoga forudsætter ikke kendskab til yoga. Alle kan følge med og have glæde af undervisningen helt frem til fødslen.

Efterfødselsyoga

Yoga efter du er nedkommet. Tag din baby med og start roligt ud med din yoga praksis igen. Vi arbejder i dit tempo, så kroppen igen inviterer sin praksis ind. Der vil både blive lavet yoga øvelser med og uden din baby. Efterfødselsyoga forudsætter ikke kendskab til yoga. Alle kan følge med og have glæde af undervisningen.